Opdateret: 8. september 2022

Maskdestilleriet - iværksætter og nørd

”Hos Marskdestilleriet er vi optaget af at leve livet”, står der på deres hjemmeside, og det passer faktisk godt ind i selve historien om bryggeriet. En iværksætterrejser der for alvor er kommet op i fart siden CVR-nummeret blev registreret i 2019. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvordan Marskdestilleriet er blevet til, og hvordan der f.eks. bliver idégenereret og eksperimenteret med nye ting for at komme ud over stepperne.

Marskdestilleriet

Inden Marskdestilleriet opstod, arbejdede Hans i Abena i 23 år som key account manager

STARTSKUDDET

Til at starte med kigger vi nærmere på manden bag Marskdestilleriet, Hans Sjursen, som altid har haft en passion for at nørde med ting og bruge tid på især det kreative element i idégenereringen og udviklingen af førnævnte.

Inden Marskdestilleriet opstod, arbejdede Hans i Abena i 23 år som key account manager, hvor han især beskæftigede sig med fødevareindustrien. Hans var bosat i Aabenraa, men rev teltpælene op og begav sig mod Tønder, da det slog gnister og han mødte sin bedre halvdel. Efter at have været bosat i Møgeltønder i en periode, overtog parret Brinksgaard i Rørkær i 2014. Det skulle senere blive grundlaget for Marskdestilleriets eksistens.

Hans Sjursen begav sig herefter ud på et nyt eventyr. Han arbejdede stadig fuld tid hos Abena, men han havde fundet en passion i at brygge gin og eksperimentere med forskellige smage og ingredienser – derfor havde han tænkt sig at erhverve et lille 50 liters destilleri, som han kunne arbejde på i weekendenerne. Det endte dog med, at Hans blev forelsket i en 300 liters kobber kedel – som heldigvis også viste sig – da udviklingen tog fart – var en god investering. Planen var, at han kunne brygge nogle flasker i weekenderne, sælge dem og på den måde have en lille hobbyvirksomhed ved siden af sit fuldtidsarbejde. Hvad han ikke planlagde var, at interessen for hans gin tog fart, og at han en dag nåede et punkt, hvor han blev nødt til at vælge i mellem fuldtidsarbejdet i Abena og lukke destilleriet eller sige fuldtidsjobbet op og gå all-in på destilleriet. Som bekendt valgte Hans sidstnævnte, og han har ikke fortrudt valget:

Hvis man når til et punkt, hvor man mugger over tingene, så er det på tide at prøve noget nyt. Jeg ville da gerne have fejret 25 års jubilæum på min tidligere arbejdsplads, men jeg kunne mærke, at der skulle forandring til.

Produktionen voksede som nævnt, og Hans Sjursen havde købt en 300 liters kobberkedel, som han faktisk endte med at samle på Brinksgaard med en ven og lidt hjælp over videokald fra England.

Hans Sjursen fortæller om den kedel, hvor brygningen foregår

NORDISK TEMA OG NØRDERI

Tager man et kig på Marskdestilleriets flaskedesign og etiketter, kan man hurtigt se, at de ikke ligner den gængse flaske gin. Det er et nordisk design, hvor der f.eks. på en af flaskerne er afbildet en viking.

Min kammerat og jeg har selv fundet på designet, og vi er de eneste, der gør det på den måde. Det er en stilren forside, og ansigterne er farvekodede alt efter smagen og farven på ingredienserne. Derudover er der også en QR-kode, som fører direkte ind på vores opskrifter på vores hjemmeside.

Hans Sjursen oplever stor entusiasme omkring designet og nævner også, at det er lavet for, at flasken skiller sig ud på hylderne – og på den måde sælger det selvfølgelig mere. Og Hans har ikke noget imod at gå all-in på at sælge sine produkter. Han kan stå 100% ved hans varer og bryggeprocessen, og han er stolt af slutproduktet.

Det er især disse processer, som Hans går meget op i: At finde på nye produkter og eksperimentere med smage og ingredienser, men samtidigt også eksperimentere med salgsprocessen – f.eks. med det nordiske design af flaskerne, eller hans forskellige varevogne, han bruger til messe eller andre opgaver.

Her kan man tydeligt se et anerledes design. I dette tilfælde Marsk Rom Nordic, hvor den blå farve er fremhævet.

Hans Sjursens kreative kammerat er også en del af et advisory board på 3, som vejleder Marskdestilleriet, og som Hans beskriver som ”en guldgrube”:

Det er en perfekt blanding af evner, der gør, at jeg kan koncentrere mig om det, jeg er godt til, nemlig at producere god gin og rom – og sammenlagt med f.eks. rådgivning fra Tønder Erhvervsråd, har man pludseligt langt flere muligheder for at udvikle sin virksomhed og vækste.

Adspurgt omkring hans iværksætterrejse, og om han vil sætte ord på den, fortæller Hans:

Det har været spændende, hårdt, sjovt, udfordrende og nyskabende. Jeg kan kun sige, at hvis man går med tanken om at starte selv, så lever vi altså kun én gang.

Derudover kan Hans Sjursen også smile af, at to af hans produkter for nyligt vandt internationale priser ved “International Wine and Spirit Competition” (IWSC). Det drejer sig om Marsk Gin Klitrose, som vandt en bronzemedalje og Marsk Gin Original, som vandt en sølvmedalje.

FREMTIDSPLANER OG SMV:FOOD

Hans Sjursen har mange planer for Marskdestilleriet i den kommende tid. F.eks. har han fået det første batch af, hvad der senere bliver til whisky, på fad. Processen er anerledes end ved f.eks. gin, og Hans fortæller:

Den skal ligge på fad i 3 år, før man må kalde det whisky, så der er et stykke tid til, at pengene kommer igen. Det er en investering og en udvikling af virksomheden.

Og netop den investering har Hans Sjursen fået en smule hjælp til at få på plads. Han har nemlig fået en såkaldt whisky-konsulent tilknyttet. En konsulent som Hans selv kalder ”100-metermester i whisky”. Til den proces valgte Hans at lave en ansøgning til SMV:Food, som dækker 50% af op til 90.000 kr. til 1-1 rådgivning. Sammen med Jesper Monsrud fra Vores Marsk blev ansøgningen udfyldt og senere godkendt, og Hans kunne derfor hyre whisky-konsulenten og komme i gang med at udvikle sin forretning endnu mere.

SMV:Food har nemlig til formål at udvikle virksomheder inden for fødevareproduktion, og nogle af de ting, som Hans kan få hjælp til gennem konsulenten, er f.eks. vejledning omkring produktionen af whisky, hvilke destillerianlæg, der skal benyttes og hvilke råvarer, der gør sig bedst i en whisky.

MARSK-SMAGEN I UDLANDET

Marskdestilleriet er også i fuld gang med at udvide på de europæiske markeder. Hans Sjursen har bl.a. sat gang i eksporten til Tyskland og Benelux-landene, hvor han skal eksportere sine produkter til en webshop med mere end 45.000 kunder. Samtidigt er Hans også blevet kontaktet af en distributør fra England, hvor der nu arbejdes på en samarbejdsaftale, som kan åbne døren til den engelske marked.

Hans Sjursen ser store muligheder i eksportdelen, og sammen med Tønder Erhvervsråd er han også med i et fællesskab, hvor han kan sparre med andre lokale virksomheder, der er i forskellige faser af eksportprocessen:

Det giver rigtig meget at kunne høre andres erfaringer og også selv kunne dele ud af idéer. Man kan lære en del og undgå at lave de fejl, som andre allerede har erfaret for én.

Som Hans Sjursen skriver på hjemmesiden: ”Marskdestilleriet, go find your taste”, så findes der en smag for alle på adressen i Rørkær, og opfordringen er klar: Kom forbi på Marskdestilleriet på Brinksgaard og find din smag, der er noget for alle, og der bliver hele tiden udviklet og fundet på nye ting.

Man kan også møde Hans Sjursen og Marskdestilleriet rundt omkring i landet, når han i sin lille varevogn deltager i arrangementer og messer, hvor man kan få en smagsprøve på de forskellige produkter.

Her ses en af Marskdestilleriets biler, hvor Hans langer Gin & Tonics og smagsprøver over disken.

Besøg Marskdestilleriets Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100057496687753 

Besøg Marskdestilleriets Instagram her: https://www.instagram.com/explore/tags/marskdestilleriet/

Marsk Destilleriet

Produkter fra denne producent forhandles i vores Fødevarehus i Tønder.