I Fødevarehuset - Vores Marsk, kommer der løbende nye producenter til.
I øjeblikket kan du finde:

Fylla Chokolade: 

https://www.facebook.com/FyllaChocolate/

Jejsingbjerg Honning

Jernved Mejeri – oste: 

https://jernvedmejeri.dk/

Kisbæk Gårdmælk: 

https://www.facebook.com/kisbaekgaardmaelk/

Marsk Destilleriet: 

https://marskdestilleriet.dk/

Marsk Kaffe:

https://www.marskkaffe.dk/

Mersted Rapsolie

Rømø Bolcher: 

https://www.danhostelromo.dk/nyheder/roemoe-bolcher/

Rømø Slagteren: 

https://romoslagteren.dk/

Søgaard Saft: 

https://sogaardsaft.dk/

Trøjborg Kartofler:

http://www.trojborg.net/

Vibegaard – Safte, sirups, øl, vin gin: 

https://www.vibegaard.dk/

West Brew: 

https://www.westbrew.dk/

Vestslesvigsk Bryghus – partner i Fødevarehuset Vores Marsk

Det hele startede egentlig med et ophold i udlandet. Nærmere bestemt i Nordfrankrig, med opgaver i Bruxelles. Her fik Hans smag for spontangæret øl. I 2006 var han så klar til at starte på brygning. Ganske småt, hjemme i privaten. I 2014 var han klar til at brygge til publikum. Men udfordringen var, at nå ud til publikum. I starten var det salg til private og deltagelse ved arrangementer. Brygmester Hans Lautrup Nørgaard valgte så, at blive partner i Fødevarehuset Vores Marsk.

Partner i Vores Marsk

– Lige i øjeblikket, bringer det at være partner i Vores Marsk, at jeg kan se der triller lidt penge ind på kontoen fra salget i Fødevarehuset, siger Hans Lautrup Nørgaard.

– Det giver mig også et netværk. Nogle af de producenter jeg har på hylderne, i En-Smags-Sag, (Hans’ butik i Løgumkloster) er nogle jeg har mødt ved de forskellige arrangementer i Tønder Erhvervsråd, eks. Local Food Days (fødevarefestival) i Tønder osv. Det er svært at pege på noget konkret, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at jeg har fået en masse ud af det. Også i forhold til øget omsætning. Det er jo en selvforstærkende proces. Jeg deltager i arrangementer i det omfang jeg kan. Og så kommer der jævnligt en ny kontakt ud af det som jeg kan bruge.

Vadehavs Spirits – Sammen står vi stærkere

Allan Skjøth, en af de otte grundlæggere bag Vadehavs Spirits, fortæller hvorfor de blev partnere i Fødevarehuset – Vores Marsk:

– Vi syntes det var en rigtig god idé, det her med at samle alle de gode ting vi har i Vadehavs-området og i Tønder by. Vi har rigtig mange gode producenter, og gode råvarer. Det er jo noget helt specielt hernede. At man kan få det samlet, og gøre hinanden stærkere og hjælpe hinanden. Det var vi simpelthen nødt til at være med i. Da vores produkter hedder Vadehavs Spirits, så gav det simpelthen god mening, at være partner i Huset. Det er jo rigtig spændende.

– Vores forventning til partnerskabet er selvfølgelig, at lære af andre, da vi jo er rimelig nye. Som iværksættere er der jo mange ting vi ikke ved. Det handler rigtig meget om, at få opbygget et netværk, og bruge hinanden. Erfaringer om at få varerne ud over disken og blive kendte. Det bruger vi Vores Marsk til, at være med i den fortælling. At promovere os selv, men også selv byde ind med noget til andre, siger Allan Skjøth.

– Til åbningen af Fødevarehuset fik vi snakket med andre producenter som laver næsten det samme som os, om vi kunne lave noget sammen. Det var erfaringsudveksling. Vadehavs Spirits producerer i øjeblikket tre forskellige gin og en kaffelikør, men flere nye ting er på vej. Nye varianter, hvor inspirationen er kommet via Fødevarehuset – Vores Marsk. Sammen står vi stærkere. Og så det at kunne deltage i arrangementer. For os handler det om at komme ud, og lære nogle mennesker at kende.

Til Vores Marsk Fødevarehuset hjemmeside

Claus Norlyk – Norlyk Distilleri

De to fætre, Jesper og Claus Norlyk, er ophavsmændene bag Norlyk Distilleri, som ligger et stenkast fra torvet i Tønder.

For mere end 20 år siden blev Claus begavet med et lille destillationsanlæg. Der blev interessen vakt. Han fandt ud af, at det godt kunne lade sig gøre at lave god alkohol. Og så lå ideen ellers i dvale indtil i 2020, hvor de to fætre blev enige om, at nu skulle det være. Og gin skulle det være. Senere kom rommen til.

– Fordi den gode gin smager fantastisk – med de rigtige opskrifter og de rigtige maskiner, er det ikke sværere at lave end hverken rom eller whisky, eller andre former for alkohol. Og så er der yderligere den fordel, at det ikke nødvendigvis skal lagre. I teorien kan det sælges dagen efter det er produceret. – Vores rom lagrer i tanke. Vi laver alt selv, helt fra bunden. Dvs, vi køber sukker, og gærer det op. Forskellige typer sukker, afhængig af hvilket produkt det skal ende med at blive. Vi sætter vores helt eget fingeraftryk på vores produkter. Rommen lagrer også på tanke, men for at give den noten af træfad, lægges der en speciallavet egetræs-stav i tanken. Derved kan rommen produceres på 10 uger modsat min. 3 år. Egetræsstaven er flåde- eg der blev plantet for et par hunderede år siden.

– Vi er ikke egnsbestemte, men vores logo, svanen, tager udgangspunkt fra beværtningen Zum Weissen Schwann, én af de 70 beværtninger der i sidste århundrede var med til at kendetegne Tønder. Den lå i forlængelse af vores bygning. Så i 1920’erne kommer bogtrykkeren til, og brugte ligeledes svanen i sit logo, så da vi hører den historie, var det nærliggende, at svanen skulle med i vores logo.

Hvorfor partnere i Vores Marsk – Fødevarehuset?

– For os er det vigtigste, at udbrede kendskabet til vores produkter. Men vi har også deltaget i webinar fra Huset. Kommer der andre vi kan bruge, bruger vi måske det, slutter Claus Norlyk.

Vores Marsk – Fødevarehuset                                                           

-Jeg kan godt mærke at Fødevarehuset har mine produkter. Publikum ser produkterne i Fødevarehuset, får historien, og kommer herud for at se virksomheden og få en smagsprøve.

– Arrangementer der er for partnere, kan jeg godt bruge. Selvfølgelig sortere jeg i dem, og tager dem der er relevante for mig og min virksomhed. Bl. Urtesankningskurset. Det ville jeg ikke selv have arrangeret.

– Vi kan ikke undvære fødevarehuset, her skabes synergier på tværs af producenter. Jeg forventer at Fødevarehuset viser hvad min produktion er. Så dem der administrerer vores produkter i Fødevarehuset, er specialister på vores produkter. De skal være klædt på til jobbet. Én ting er, at det skaber et salg til vores turister, men det skulle jo også gerne skabe en interesse for, at komme ud og se vores produkter der hvor vi er. Det er fint at turisterne tager til Skagen i uge 29, men de skulle jo gerne komme hertil bla. til Østerfestival og  også gerne senere, slutter Hans Sjursen fra Marsk Destilleriet.

Kafferistriet i Marsken

Kaffebønner er også en sæsonvare. Vejret og vejforholdene har indflydelse på om kaffebønnerne kommer frem til afskibning. Er der ingen af Kelds Soele Christens ønsker på kaffebørsen i Hamborg, så må han vælge en anden bønne. Keld Soele Christensen er grundlægger og ejer af Marsk Kaffe, et kafferisteri i Ribe. Det blev grundlagt for ni år siden af egoistiske grunde, som Keld udtrykker det.

– Jeg kan rigtig godt lide kaffe, og det at købe god kaffe var lidt besværligt og dyrt. Så begyndte jeg at riste selv i en lille 200 grams rister. Jeg købte grønne bønner ved de kafferisterier jeg før havde købt kaffebønner ved, fortæller Keld Soele Christensen og fortsætter:
– Så gik jeg hjemme på barsel, og havde ikke lyst til starte på et arbejde igen. Jeg prøvede at starte noget op selv. Men på grund af mange forskellige problematikker, endte jeg med at vende tilbage til mit fuldtids job, og har kafferisteriet ved siden af.

Fordelen ved et partnerskab for Marsk Kaffe
Keld Soele Christensen er partner i Fødevarehuset – Vores Marsk. Det er han, fordi han mener han kan levere en god kaffeoplevelse til andre. Han bruger bl.a Fødevarehuset til at komme ud til nye kunder.

Det er ikke så meget salget i Fødevarehuset, selvom han synes han har et fornuftigt salg, som det er det, at have en partner, der gør at han synes det er en god idé at være partner. Et fast fixpunkt i Fødevarehuset, det er meget værd. Fælles alle for små producenter er, at det er svært at møde de krav der er til et professionelt produkt for de små midler man har, mener Keld Soele Christensen.

– Her kan jeg bruge partnerskabet i Fødevarehuset til hjælp til bla. markedsføring. Jeg har været inviteret med til forskellige arrangementer, senest Østersfestivalen på Rømø. Så mine forventninger til partnerskabet er allerede blevet indfriet. Men også det at kunne netværke med andre producenter, og udveksle erfaringer, få input til eks. eller markedsføring, det er meget værd. Eller noget specifikt, eks design eller distribution slutter Keld Soele Christensen fra Marsk Kaffe.